کنسرسیوم بازرگانی لادومیرا

کنسرسیوم بازرگانی لادومیرا

پارافین مایع چیست؟ ویژگی ها وکاربرد انواع پارافین مایع

پارافین مایع چیست؟ ویژگی ها وکاربرد انواع پارافین مایع

پارافین مایع یکی از مشتقات نفتی با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص است که کاربردهای گسترده درصنایع مختلف از صنایع داروسازی ، صنایع شیمیایی ، صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی و غیره دارد. در این مقاله به بررسی مواد تشکیل دهنده ، ویژگی ، کاربرد ، مزایا و معایب استفاده از آن می پردازیم.

پارافین مایع چیست؟

پارافین مایع یک ترکیب شیمیایی از هیدروکربن های اشباع شده با زنجیره بلند هستند که از تقطیر نفت خام به دست آید. این ماده ارزشمند اغلب بی رنگ ، بی بو و بی مزه است و به دو نوع اصلی تقسیم می شود: پارافین مایع بهداشتی (سبک) و پارافین مایع صنعتی (سنگین) که تفاوت این دو نوع پارافین عمدتا در ترکیب شیمیایی و میزان ویسکوزیته آن است.

انواع پارافین مایع:

پارافین مایع بهداشتی:

پارافین مایع بهداشتی (سبک) دارای زنجیره های هیدروکربن کوتاهتر و ویسکوزیته پایینتری می باشد. این نوع پارافین معمولا در صنایع داروسازی ، صنایع غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

پارافین مایع صنعتی:

پارافین مایع صنعتی (سنگین) دارای زنجیره های کربن بلندتر و ویسکوزیته بالاتری می باشد. این نوع پارافین بیشتر در کاربردهای صنعتی مثل تولید مواد شیمیایی و به عنوان روان ساز به کار می روند.

ویژگی های پارافین مایع:

  1. پایداری شیمیایی: پارافین مایع در برابر تجزیه شیمیایی و اکسیداسیون مقاوم است، این ویژگی آن را برای استفاده بلند مدت در کاربردهای مختلف مناسب می سازد.
  2. میزان ویسکوزیته : ویسکوزیته این محصول بسته به نوع پارافین (سبک یا سنگین) متفاوت است که این ویژگی باعث کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف می گردد.
  3. بی رنگ و بی بو: از آنجا که پارافین بی رنگ و بی بو است ، به راحتی قابلیت استفاده در محصولات مختلف غذایی ، دارویی و آرایشی و بهداشتی را بدون ایجاد تاثیر ظاهری در انها را دارد.
  4. قابلیت ترکیب: پارافین می تواند به عنوان ماده پایه مناسب با سایر روغن ها و مواد چرب در تولید کرم ها ، لوسیون ها و محصولات آرایشی و بهداشتی ترکیب گردد.
  5. غیر سمی: به طور کلی، پارافین مایع بهداشتی برای استفاده در مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی که در تماس مستقیم با پوست هستند کاملا بی خطر می باشند.

کاربردهای پارافین مایع بهداشتی:

صنایع داروسازی: پارافین مایع بهداشتی در داروسازی به عنوان ماده پایه در تولید کرم ها و پمادهای دارویی کاربرد دارد. همچنین این ماده در درمان برخی مشکلات گوارشی به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع آرایشی و بهداشتی: پارافین بهداشتی مایع در تولید لوسیون ها ، کرم های آبرسان و مرطوب کننده، کرم های برنزه، انواع دستمال مرطوب و محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد. این ماده بر روی پوست یک لایه محافظ ایجاد می کند و جلوی تبخیر آب از سطح پوست و مو را گرفته تا رطوبت آنها را حفظ کند و از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

صنایع غذایی: پارافین مایع بهداشتی در بعضی محصولات غذایی به عنوان یک لایه محافظ یا جداکننده در فرآیندهای تولید یا نگهداری در مقابل عوامل محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای براق کردن و جلوگیری از خشک شدن میوه ها به کار می رود.

دامپزشکی: پارافین بهداشتی مایع برای حیوانات خانگی و دام به عنوان یک ملین خوراکی کاربرد دارد. همچنین به صورت موضعی بر روی انگشتان و ساق پا جهت از بین بردن انگل های کوچک استفاده می شود.

زنبورداران ، دستمال کاغذی آغشته به پارافین را به عنوان درمانی برای تراشه و سایر کنه ها استفاده می کنند.

کاربردهای پارافین مایع صنعتی:

صنایع نساجی: پارافین صنعتی مایع در صنایع نساجی به عنوان خاصیت ضد آب و نرم کننده باعث افزایش دوام و کیفیت پارچه ها می گردد. همچنین به عنوان روان کننده ماشین آلات ریسندگی و پارچه بافی کاربرد دارد.

صنایع شیمیایی: پارافین مایع صنعتی به دلیل پایداری شیمیایی و ویژگی روان سازی در تولید واکس ها ، گریس ها و روان کننده ها در صنایع مختلف جایگاه ویژه ای دارند.

صنایع برق و الکترونیک: این نوع پارافین به عنوان یک سیال حرارتی یا خنک کننده نارسانا در اجزای الکتریکی استفاده می گردد ، زیرا جریان الکتریسیته را هدایت نمی کند مثلا به عنوان روغن ترانسفورماتورها یا به عنوان عایق یا خنک کننده در تابلو برق فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید انرژی: پارافین مایع صنعتی که به نفت سفید نیز معروف است امروزه از آن به عنوان سوخت در موشک و هواپیما یا برای تولید انرژی و حرارت در کارخانجات استفاده می شود.

 معایب پارافین مایع:

قابلیت اشتعال: پارافین مایع بخصوص در شرایطی که در معرض گرما و حرارت زیاد قرار گیرد ، می تواند باعث آتش سوزی گردد.

منشا نفتی: پارافین یکی از فرآورده های نفتی محسوب می شود که مصرف آن از نظر تجدید پذیری منابع و پایداری زیست محیطی می تواند نگران کننده باشد.

احتمال بروز حساسیت: برخی از افراد ممکن است دچار تحریکات پوستی شوند و به این ماده حساسیت نشان دهند، اگر چه پارافین بهداشتی مایع به طور کلی ایمن هستند.

مسائل محیط زیستی: از انجا که پارافین از مشتقات نفتی است تجزیه پذیری کم آن در برخی موارد می تواند منجر به آلودگی محیط زیست گردد.

در نهایت، پارافین مایع با ویژگی های خاص و ترکیبات سبک و سنگین خود به عنوان یک ماده چند منظوره در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی ، پزشکی و داروسازی ، صنایع شیمیایی و غیره کاربردهای گسترده خوراکی ، بهداشتی و صنعتی دارد. انتخاب پارافین مایع مناسب بر اساس نیازهای خاص هر صنعت و توجه به مسائل ایمنی و زیست محیطی باعث بهره وری بیشتر و ماهش خطرات مرتبط با استفاده از این ماده می گردد. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشترجهت سفارش عمده این محصول پرکاربرد به فروشگاه اینترنتی لادومیرا مراجعه نمایید یا با کارشناسان بازرگانی ما در کنسرسیوم صادراتی لادومیرا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + چهارده =